Самолетен синдром (джетлаг)

Самолетен синдром (джетлаг)

Когато прекосяваме различни часови пояси при пътуване със самолет, е възможно да почувстваме силна умора, раздразнение, болка в главата, или да получим затруднения при ориентацията. Това е така нареченият самолетен синдром или джетлаг (от англ. jet – самолет и lag – изоставам, забавям се). Тези, както и редица други неприятни усещания, са предизвикани от нарушаването на естествения ритъм на деня и нощта, което може да бъде усетено значително по-силно, когато се пътува от запад на изток. Получва се така, защото за организмът е по-лесно да се пренастрои към по-дълъг ден, отколкото да “изгуби” няколко часа, пътувайки на изток. Ето какви хитринки можем да приложим, за да се справим с неприятното усещане при по-продължителни пътувания.

Съвети за пътуващите на запад:

  • Постарайте се да не заспивате по време на полета
  • Ако е възможно, раздвижете се и пийте голямо количество вода, за да се преборите със завладяващата ви сънливост
  • Консумирайте продукти, богати на белтъчини (кашкавал, риба, яйца и т.н.), те също ще ви помогнат да предотврaтите сънливостта
  • Няколко дни преди полета се опитайте постепенно да пренастроите организма си към новия дневен ритъм – легнете да спите два часа по-късно от обикновено
  • Ако е възможно, избирайте полети около обяд
  • Планирайте важните срещи, които ви очакват на мястото, към което пътувате, в ранните часове – тогава вашият организъм ще бъде най-бодър
  • След приземяването на самолета, не се поддавайте на умората, която ви обзема, почакайте до вечерта и тогава си легнете да спите

Съвети за пътуващите на изток:

  • Постарайте се да заспите по време на пътуването
  • Консумирайте продукти богати на въглехидрати (плодове, картофи, макарони, ориз, кисело мляко), това ще увеличи вашата сънливост
  • Няколко дни преди излитането се опитайте постепенно да настроите организма си към новия дневен ритъм – легнете си да спите 2 часа по-рано от обикновено и станете по-рано на следващия ден
  • Избягвайте сънотворните средства, по-добре използвайте естествени и изпитани методи за проблеми с безсънието, като например билков чай
  • Планирайте важните срещи, които ви очакват на мястото, към което пътувате, във вечерните часове, тогава организмът ви ще бъде най-ползотворен
  • Избягвайте алкохола, защото той забавя пренастройването на Вашия организъм към новия дневен ритъм
Вижте още:
Прилошаване по време на полет
Болка в ушите по време на полет

Ето още някои ценни съвета:

  • Не забравяйте да настроите часовника си към часовото време, характерно за мястото, където отивате, най-добре направете това, веднага след като се качите на борда на самолета. Това ще улесни вашето психическо настройване към новия ритъм на деня, който ви очаква след приземяването
  • Постарайте се да се приспособите към характерното за дадената страна време на хранене, часове на лягане и т.н
  • В първите дни след пристигането, избягвайте тежкото физическо и психическо натоварване, позволете на организма си да се приспособи към новия ритъм на деня и нощта, прекарвайте възможно най-много време на чист въздух, за да съберете нови сили. Ако взимате определени лекарства в точно определени часове, още преди пътуването трябва да се обърнете за съвет към вашия лекар.

Приятен полет!

Съветите в този раздел от сайта са само информационни, с цел да бъдат полезни за потребителите, и не са основание за каквато и да било отговорност на eSky.

Помогнете ни да подобрим тази статия
Отказ
Благодарим Ви за обратната връзка!

Тя ще ни помогне да Ви предложим по-ценно и релевантно съдържание.

Възникна грешка при изпращането

Изпратете отново опитайте по-късно