Какви са правата ми при пътуване със самолет?

Какви са правата ми при пътуване със самолет?

Пътуването със самолет представлява договор, даващ определени права на пътниците. Затова, в случай че настъпят каквито и да било проблеми, свързани с полета, пътникът има право да се обърне към представителя на авиокомпанията, обслужваща избрания полет, с молба за неговото разрешаване. За да защити правата на пътника, на 17.02.2006г. Европейският съюз установи редица нови правила, отнасящи се както до редовните, така и до т. нар. нискотарифни авиокомпании.

Отказ за приемане на борда на самолета

За да избегнат наличието на свободни места в самолета и респективно загубата на потенциални печалби, авиокомпаниите обикновено позволяват резервирането на повече билети, отколкото са местата в самолета, разчитайки на това, че част от пътниците ще се откажат от пътуването в последния момент и няма да платят резервациите си. Често това води до редица неприятни ситуации. Например, възможно е по време на багажната и паспортната проверка да се окаже, че желаещите за даден полет са повече, отколкото са местата в самолета. Когато липсват свободни места, превозвачът е длъжен да намери хора, които в замяна на определено обезщетение, да се съгласят да не пътуват с този самолет и да отстъпят своето място на друг пътник. Ако доброволно се съгласите да направите подобно нещо, придобивате правото на възвръщане стойността на билета, както и на безплатен полет, в рамките на необходимото, до мястото, откъдето е започнало Вашето пътуване или до дестинацията, която е била цел на вашето пътуване. Ако не се съгласите доброволно да се откажете от този полет, превозвачът е длъжен да ви изплати парично обезщетение, поради невъзможността за продължаване на пътуването, в размер на:

- 250 евро за полети по маршрути с дължина до 1500 км;

- 400 евро за полети по маршрути, превишаващи 1500 км. на територията на Европейския съюз и за други полети с дължина от 1500 до 3500 км;

- 600 евро за полети по маршрути над 3500 км. извън територията на Европейския съюз.

Ако закъснението на полета, причинено от липсата на свободни места в самолета, е по-малко от 4, 3, или 2 часа, обезщетението може да бъде намалено до 50 %. Освен това, чакайки следващия полет, предложен от превозвача, ви се полага храна и нощувка в хотел (в случай, че се наложи да чакате една нощ или няколко дни), транспорт, ако възникне такава необходимост, както и два безплатни телефонни разговора, факса или е-mail. На първо място превозвачът трябва да се погрижи за хората с увреждания, техните придружители или техните кучета-водачи, както и за децата, пътуващи без придружители.

Отмяна на полет

Може да се случи така, че планираният полет да бъде отменен. В този случай пътуващият има подобни права на тези при отказ за приемане на борда – право на възстановяване на заплатената сума за пътуването, заедно с безплатен полет до мястото, откъдето е започнало пътуването с първия възможен полет, или право на друг полет до набелязаното за пътуване място, както и храна, нощувка и тн. (вж. по-горе). Обезщетение няма да бъде изплатено в случай, че превозвачът е информирал пътуващия за отмяната на полета както следва:

- Най-малко две седмици преди полета;

- Най-малко 7 дни по-рано, ако е предложил в замяна полет, започващ не по-рано от 2 часа преди планираното излитане и завършващ не по-късно от 4 часа след планираното време на пристигане;

- По-късно от 7 дни преди планирания полет, ако е предложил в замяна полет, започващ не по-рано от един час преди планираното излитане, и завършващ не по-късно от 2 часа след планираното време на пристигане.

- Обезщетение не се изплаща в изключителни ситуации, като катаклизми, стачки или неблагоприятни климатични условия, ако превозвача успее да докаже, че отмяната на полета е настъпила именно поради такава причина.

Значително закъснение на полет

Пътуващият има право на специални грижи, в това число храна и нощувка в хотел, както и транспорт (при нужда от такъв), през времето на очакване на полета, а също и на два безплатни телефонни разговора, факса или e-mail-а, в случаите, когато превозвачът предвижда, че ще настъпи закъснение на полета с:

- 2 или повече часа при полетите до 1500 км;

- 3 или повече часа при полетите над 1500 км на територията на Европейския съюз, както и други полети от 1500 до 3500км. (извън Европейския съюз);

- 4 или повече часа при полети над 3500км. извън Европейския съюз

В случай, че превозвачът предвиди закъснение на полета с повече от 5 часа, пътника има право на възстановяване на цената на билета, както и на безплатен превоз до летището, от което е започнало пътуването, с първото възможно транспортно средство.

Увреждане или загуба на багаж

В случай, че багажът е повреден или изчезне по време на полета, пътникът има право да поиска от превозвача обезщетение в размер на 1000 SDR (над 2000 лв.). Всички претенции, свързани с повредения багаж, трябва да бъдат обявени не по-късно от 7 дни от датата на неговото получаване, а в случаите на закъснял багаж – в рамките на 21 дни от датата на получаване. Ако багажът ви е изгубен от друг превозвач, а не от този, от когото сте закупили билета, тогава можете да искате обезщетение от единия от тях.

Съветите в този раздел от сайта са само информационни, с цел да бъдат полезни за потребителите, и не са основание за каквато и да било отговорност на eSky.

Статия ти харесва, но смяташ, че липсва дадена информация?
Отказ
Благодарим Ви за обратната връзка!

Тя ще ни помогне да Ви предложим по-ценно и релевантно съдържание.

Възникна грешка при изпращането

Изпратете отново опитайте по-късно