Речник на използваните термини (А-Я)

Речник на използваните термини (А-Я)

A

Arrivals - Кацащи. Списък, визуализиран на специални терминали на летището и отразяващ всички скоро кацащи полети.

B

Baggage drop-off point – място, където пътниците регистрират и оставят багажа си. Обикновено се ползва от клиенти, използващи онлайн услугите на авиокомпаниите.

 
Baggage reclaim area – зона за получаване на регистрирания багаж след кацане на самолета. Обикновено куфарите се придвижват по гъвкава, транспортна лента. Моля преди да вземете багажа се уверете, че е Вашият.

Baggage Tag – специален стикер, който се поставя на всяка регистрирана багажна единица и съдържа важна информация – номер на полет, име на пътник, класа и др. Едната част от стикера се залепя върху багажа, а другата, заедно с бордната карта, се дава на пътника. Пазете задължително Вашата част от стикера, защото само чрез нея може да предявите иск за загубен багаж.

Boarding – процедурата по отвеждане на пътниците на борда на самолета.

Boarding time – време на стартиране на процедурата по отвеждане

Boarding pass, boarding card – бордна карта, която пътникът получава при регистрация на гише или след онлайн чекиране.

Business class – Бизнес Класа. Тук пътниците получават много допълнителни екстри в зависимост от избраната авиокомпания – приоритетно регистриране, достъп до специални зони, магазини, повече багаж, по-качествена услуга и др.

C

Cabin crew – персонал на самолета (стюарди и стюардеси).

Cargo terminal – терминал (част от летището), на който се обработват товарните полети.

 

Charter – чартърен самолет, нает от туристически агенции или други компании.

 
Check-in – чек-ин. Мястото, където пътникът регистрира багаж, дава или получава бордна карта


Cruises, scheduled airlines – редовни авиокомпании, които за разлика от ниско-тарифните, за определени маршрути предлагат разнообразни и допълнителни услуги като: различни класи, безплатна храна на борда, безплатно транспортиране на регистриран багаж, издаване на един билет за цялото пътуване (дори когато за осъществяването му се сменят няколко полета на различни авиокомпании).

 

Currency exchange – валутен курс.
 

D

Departures – Излитащи. Списък, визуализиран на специални терминали на летището и отразяващ всички скоро кацащи полети.

Departure Lounge – Мястото, където пътниците изчакват започването на операцията по отвеждане към самолета. 

Domestic terminal – терминал, опериращ само вътрешни полети.

E

Economy class – Икономична класа. Най-евтината стандартна класа, използвана от авиокомпаниите.

Electronic ticket (E-ticket) – електронен самолетен билет. Често представлява само запис в резервационната система на авиокомпанията, който съдържа цялата необходима информация за полета и пътника. Пътниците получават e-mail с номера на резервацията и трябва сами да отпечатат потвърждението и да го носят на летището.

 

Excess baggage – багаж, който надхвърля допустимото ограничение за тегло или размер.

F

First Class – Първа класа. Първата и най-висока класа на обслужване. Пътниците в тази класа пътуват на специално място в самолета при възможно най-удобни условия.

 

FFP (Frequent Flyer Program) – програма за лоялни клиенти, предлагана от много авиокомпании.

 
G


Gate – изходът, от който пътниците се качват на борда на самолета (ръкав, автобус, стълбище и др.)

H

Hand luggage, cabin baggage – ръчен багаж.

Air hub, hub airport – летището, на което главно оперира авиокомпанията и което предлага най-много полети и връзки на тази авиокомпания.

I

 

ICAO (International Civil Aviation Organization) – Международна организация за гражданско въздухоплаване – регулира международните правила за въздушен трафик.


IATA (International Air Transport Association) – Международна организация за въздушен транспорт –  организация, в която членуват повече от 200 редовни авиокомпании.

International terminal – международен терминал

 

J

Jetlag – симптоми на силна умора, главоболие, безсъние, раздразнителност, проявяващи се след чести пътувания през различни часови зони и в резултат от нарушаването на естествения ритъм на живот.


L
 

Lines of code – дву- или трибуквен код, използван като сигнатура за различните авиокомпании от органицации като IATA и ICAO.

 

Long-haul flights –  полети към далечни дестинации, обикновено по-дълги от 6 часа и често междуконтинентални.

 

Lounge – луксозно и комфортно обзаведен салон за изчакване. В зависимост от летището и предлаганите услуги, салоните могат да се класифицират като: Бизнес Салон, Първокласен салон или Туристически салон. Достъпът е ограничен до пътници в първа и бизнес класа или членове на програми за лоялност.

 

Low cost airlines – нискотарифни или нискобюджетни авиокомпании, които обикновено предлагат по-евтини самолетни билети от редовните. Ниските цени се постигат с намаляване на разходите – не се предлага безплатна храна и безплатно транспортиране на регистриран багаж, пътуването е само в икономична класа и много други услуги са срещу допълнително заплащане.

 

M

Meeting Point – зона на летището, маркирана като място за срещи.

 
O

Offline connection – смяна на самолета по време на пътуването, което често изисква и смяна на превозвача.


Online check-in – саморегистрация на пътника през интернет. Системата автоматично генерира бордна карта, която трябва да се разпечата и носи на летището.

 
Overbooking – практика на авиокомпаниите да продават повече билети от броя места в самолета. Ако обаче всички пътници се регистрират за полета, авиокомпанията предлага билет за по-късен полет или парична компенсация.

P

 

Passenger terminal – терминал (част от летището), на който се обработват пътническите полети. Обикновено те са разделени на вътрешни и международни. Големите летища разполагат с няколко пътнически терминала, обозначени с различни цифри или букви.

 

R

Registered baggage, checked baggage – регистриран багаж. Пътниците са задължени да го предадат на чек-ин гише или на друго специално място за регистриране на багаж.

 
S
 

Service class – класа на пътуване, най-често: икономична, бизнес или първа класа.


Security control – проверка от съображения за сигурност, която се осъществява непосредствено след регистрация на гише и преди допускане до салона за изчакване. Тя включва сканиране на ръчния багаж, проверка на документи и понякога щателна проверка на пътника.

 
Self service check-in (the kiosk) – саморегистрация, избиране на свободно място в самолета и разпечатване на бордна карта през специални устройства на летището.

 

Shuttle bus – безплатен трансфер с автобус между терминалите на летището и някои близки хотели. Някои летища предлагат безплатен транспорт до най-близкия град, спирка на метро или влак.

 

V

VIP Lounge – луксозен салон (ложа) за изчакване. За VIP ложите често има допълнителен контрол за сигурност и в тях могат да се организират бизнес срещи, при наличие на интернет и офис оборудване. Те се резервират допълнително срещу заплащане.

Съветите в този раздел от сайта са само информационни, с цел да бъдат полезни за потребителите, и не са основание за каквато и да било отговорност на eSky.

Статия ти харесва, но смяташ, че липсва дадена информация?
Отказ
Благодарим Ви за обратната връзка!

Тя ще ни помогне да Ви предложим по-ценно и релевантно съдържание.

Възникна грешка при изпращането

Изпратете отново опитайте по-късно