Овръбукингът (overbooking) е практика на авиокомпании, хотели, организатори на събития, концерти и други да продават повече от съществуващия реален брой седалки или легла.
Статистиката сочи, че определен процент от клиентите, закупили билети или хотелско настаняване, в крайна сметка не се възползват от услугата – не се явяват на полета или в хотела (т. нар. “no show”). С цел да избегнат пропуснати ползи от евентуално неизползвани места, авиокомпаниите и хотелите допускат да бъдат направени повече резервации отколкото е реалният брой места или хотелски стаи, като разчитат, че същият брой пътници/гости, няма да се появят, както се случва обикновено. Често, обаче, това не се случва точно така и се получава ситуация, в която някои пътници не могат да се качат на борда или няма места за тях в резервирания хотел.
Какви са правата на пътниците при отказ от качване на борда поради овърбукинг?
Когато авиокомпаниите трябва да изберат кой да остане на летището, те действат спрямо своята установена политика. Първо молят доброволци, които биха преотстъпили местата си. Хората, които се съгласят, имат право на парична компенсация, хотелска стая и място на следващия възможен полет. Компенсациите варират между 250 и 600 евро, в зависимост от това колко дълъг е полетът.
Ако никой от пътниците не се откаже да пътува доброволно, авиокомпанията е принудена да избере кого да допусне на борда и кого не. Няма конкретни правила за това кои пътници да бъдат свалени, но обикновено пътници, направили онлайн регистрация, възрастни хора и деца имат предимство да останат по местата си.
Сред останалите пътници най-често се избират хора на случаен принцип. Ако те откажат да останат на летището и бъдат свалени против волята си, обезщетенията могат да бъдат и по-високи.
Какви са правата на клиентите при овърбукинг в хотел?
Свръхрезервацията в хотелите понякога се превръща в проблем, който може да доведе до загуба на редовни клиенти при невъзможност те да бъдат настанени в избрания от тях хотел. Освен това хотелът трябва да извърши допълнителни разходи, свързани с трансфер на клиентите в друг хотел от същата категория, отговарящ на предварително посочените изисквания. Ако цената на стаята в новия хотел надхвърля договорената, тогава разликата следва да се поеме от хотела, който е приел резервацията.
Тези условия са валидни само, ако резервацията е потвърдена от хотела.
Вижте още:
Какви са правата ми при стачка на авиокомпанията?